woensdag 15 oktober 2014

Een knuffeljas

Een winterjas met hoge aaibaarheidsfactor...

Als je me 1,5j geleden zou gezegd hebben dat ik de winterjas van mijn dochter zelf zou naaien, dan zou ik waarschijnlijk heel bedenkelijk gekeken hebben. Toen ze op de wereld kwam in april 2013, kon ik nog geen 2 lappen op elkaar stikken. Ik had wel al de haaknaald en de breipennen weer opgenomen en wat leuke dingetjes gemaakt. Een paar knuffels gehaakt, een jasje gebreid (wat ze ook echt lang gedragen heeft)...

Toen kreeg ik het in mijn hoofd om misschien toch te gaan naaien. Want een dochter, daar kan je zelf leuke rokjes en misschien wel eens een jurkje voor maken. En dan ging het in een sneltrein tempo. Ik bleek er zoveel voldoening uit te halen, dat ik me alsmaar meer ging verdiepen in het zelf kleren naaien.

Et voilà, afgelopen weekend maakte ik een winterjas. Lekker warm, dubbel gevoerd, met een pelsje in de kap.


Ik koos voor de Chic Cocktail Swing Coat van Heidi&Finn.

Jullie hebben die naam waarschijnlijk nog al horen vallen. Ik mocht voor haar al 2 maal een patroon testen. En ik ben grote fan! Ze zijn veelzijdig door vele mogelijke opties in 1 patroon, erg goed uitgelegd met fototutorial in de beschrijving, uitvoerig getest (daar kan ik van meespreken), de maten vallen goed. Kortom, eenvoudig met toch een maximaal resultaat!


Met dit patroontje maakte ik in het voorjaar al eens een tussenseizoensjasje voor mijn kleine meid. Eentje vanuit het pre-blog tijdperk. En met veel plezier gedragen.

Maar zoals gezegd, dit patroon is ook veelzijdig en perfect geschikt voor een winterversie. 
Alleen wilde ik geen kopie maken van haar vorige jasje.
Dus pastte ik het patroon aan de rug aan, afgekeken van de Jackie van IeneMiene. Het originele Swing Coat patroon heeft een achterpand in 1 geheel.


Met een contrasterende paspel geeft dat direct een heel ander zicht.
Ik gebruikte dezelfde paspel ook om de kap af te boorden. De kap is wel een optie in het patroon.


(Een snelle foto want de kap moest meteen weer af.)

Mijn naaimachine moest zich door minstens 4 lagen heen zwoegen (buitenstof, dubbele fleece voering en gewatteerde binnenstof), op sommige plaatsen wel 7 lagen (aan de zoom van de mouwen).
Vandaar durfde ik met niet aan knoopsgaten wagen, maar zette ik kamsnaps en naaide ik er 4 knopen over, voor 't zicht. Stiekem vind ik kamsnaps ook veel handiger.



Aan de schuine kant van het rechtse voorpand zette ik ook kamsnaps, maar enkel in de voering. Zo zie je aan de buitenkant niet dat de voorpanden ook schuin naar onder sluiten (dat was de voorwaarde van de papa om deze jas weer te kiezen, hij wilde niet dat het zou openvallen).

De mouwen van dit patroontje zijn best wel breed. Op zich handig om die peuterarmpjes niet teveel te moeten buigen en strekken en trekken om ze in de jas te wurmen. Maar volgens mij ook wel weer een tochtgat wanneer het écht koud is.
Dus naaide ik boordstof aan de voering en zoomde ik de buitenstof om, 1cm+1cm waarbij die laatste cm over de naad met de boordstof werd genaaid. Vier naalden zijn hierop gebroken. Duidelijk een grens bereikt met mijn trouwe Brother.


Nog wat lang, de mouwen, maar de winter is nog niet begonnen.


En dat het nu maar snel koud mag worden!


Stof: 
buitenstof: paarsblauwe wol van op de Facebook groep (S)Toffe Deals
binnenstof: gestepte voering van op het Stoffenspektakel
voering: dubbele fleece
voering kap: borg vanop de Lapjesmarkt in Utrecht
Patroon: Heidi&Finn Swing Coat, hier te downloaden.

3 opmerkingen:

  1. Die is echt heel mooi! Leuk hé om zo je eigen evolutie op een jaartje tijd te zien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supermooi! Ik was al kei lang op zoek naar een goed A-lijn jasjespatroon voor Lucie en vond dat maar niet. Tot nu dus :-) Al lijken die 7 lagen stof ook wel niet zo aanlokkelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! En zeker een aanrader, dit patroon. De 7dubbele laag was mijn eigen schuld. Als je een warmere buitenstof en voering neemt, hoeft dat niet.

      Verwijderen