zondag 5 oktober 2014

Louisa goes Scandinavian

Bent u bekend met de Scandinavische mode?

Het is maar een kleine greep uit al het moois en kleurrijke dat de Vikings uit het Hoge Noorden hebben te bieden.

Ottobre, ook Fins trouwens, heeft vaak modellen die in de collecties van de eerder genoemde merken te herkennen zijn.
Typisch is ook dat ze vaak genaaid zijn met stevigere (bio)tricot, nicky velours, sweater stof, of spons (rekbare badstof) en dus gericht zijn op ravottende kinderen.
Er hangt wel een prijskaartje aan vast.

Maar eigenlijk hoef je zo ver niet te gaan om een leuk modelletje te hebben, je kan het ook zelf in elkaar te naaien.

Compagnie M heeft een patroon dat net zo goed in één van de bovenstaande collecties zou passen: de Louisa jurk.
Het is niet voor niks dat de Deense blogster, Trine, van Groovy Baby and Mama zich ook al meermaals heeft laten inspireren, dat zie je hier en hier.

Een van mijn eerste jurkjes voor Suze was een Louisa in katoen die ik naaide tijdens de allereerste workshop van Marte, bij PiekeWieke.

Maar ik speelde al langer met het idee om het in tricot te proberen. Ik was alleen niet zo zeker over de aanpak, aangezien het een breed model is, ik zou er geen slaapkleed van willen maken. Marte testte het zelf eens uit en toen zette ik het ook maar meteen op mijn to-sew lijst.

Toen ik bij Debora van Toertjes&Pateekes op een mooi tricootje met vogels botste tijdens haar stock verkoop, wist ik meteen dat die ging gebruikt worden voor de Louisa in stretch.

En zo is het geworden!


En of ze zin had om te poseren :)



Wat ik nu anders deed?

- ik gebruikte 2 maten kleiner (de 1jaar i.p.v. de 2 jaar die ik in katoen zou nemen) in de breedte, maar ik tekende wel de lengte van de juiste maat (de 2 jaar dus)
- het achterpand hoefde geen rits, dus ik nam 1cm weg in het midden en knipte aan de stofvouw
- i.p.v. paspel gebruikte ik boordstof aan het zakdeel, dat ik bovenaan de zak vastnaaide aan het voorpand om te voorkomen dat het zou gaan doorhangen. Je kan de boord zo breed maken als je wil. Hier gebruikte ik een strook van 5cm hoog die werd dubbel geplooid (met 1cm naad kom je dus op een boord van 2cm)

- de hals werd afgewerkt met dezelfde boordstof, de jurk kan gewoon over het hoofd worden getrokken

Mijn kleine meid staat zo mooi met de kleur petrol, haar ogen schitteren!


- de oorspronkelijke mouw is driekwart, maar ik verlengde tot een lange mouw door de boordstof te gebruiken voor een extra lange boord onderaan (hier nog omgeplooid zodat het wat langer mee zal kunnen)

En behalve de zoom en het vast stikken van de boord aan de zak, heb ik alles met de overlock gedaan.


Stof: punta di roma (petrol) van het Stoffenspektakel en tricot met vogels van bij Debora
boordstof (petrol) van Koekepeertje

4 opmerkingen:

  1. leuk gemaakt! en wat een mooie deugenietenoogjes heeft die kleine meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk hoor en je kleine meid ziet er mij een filoetje uit

    BeantwoordenVerwijderen