dinsdag 11 november 2014

To Hook, Hook, Hooked

Hooked... Verslaafd... Aan naaien... Dat kan je wel stellen!
Zo erg dat ik mijn andere creatieve bezigheden zoals haken en breien schromelijk verwaarloos.
Maar zoals de ondertitel van mijn blog zegt, over naaien, breien en haken.
Ik vond dat het dus tijd was om ook eens wat anders te laten zien.

Enige tijd terug, meer dan een jaar infeite, kocht ik het boek "Poppen breien met Arne en Carlos".
Arne en Carlos zijn 2 Noorse designers die al verschillende breiboeken op hun naam hebben staan.
Ze maakten een boek met van die hele mooie gebreide kerstballen bijvoorbeeld.
En dus ook dat poppenboek. Niet alleen om de poppen te breien, maar ook om een ganse garderobe bij elkaar te breien.

Breien duurt wel lang. En 't is met vier priemen. Er ligt een truitje half gebreid te wachten om afgewerkt te worden.
Ik had alleen nog geen pop. En ik vond de gebreide versie precies niet zo heel mooi.
Dus ik zocht en vond een gehaakte versie bij een blogster die het hele haakpatroon gratis en voor niks op het net zetten. Bij deze, 1000maal dank aan Breimaan.

De pop haken ging vlotjes. Ze kwam op korte tijd tot leven. Ze kreeg ogen.
En toen bleef ze liggen, een beetje treurig kijkend naar de plank boven haar in de kast.
Ik zag dat mijn kleine meid, nu 19maanden, gaandeweg interesse kreeg in poppen. Haar knuffel Bumba wordt zorgvuldig te slapen gelegd, krijgt hapjes van haar koekje en slokjes van haar water... En dat deed de motivatie rijzen om de pop helemaal kant-en-speelklaar te krijgen.

Ze kreeg een weelderige haardos. Ik toverde een oud truitje van mezelf om tot een cardigan voor de pop. De mouw van een andere oude trui werd een hippe broek. Ze kreeg (nep)lederen laarsjes en een bijpassende ceintuur.





En de mogelijkheden zijn eindeloos. De ideeën ook! Haar garderobe zal aangevuld worden met gebreide kleren en genaaide kleren (van restjes stof, van oude kledij, bijpassend met de kleren van het poppenmoedertje...). Ik heb al een patroon liggen voor een draagbaar bed ook.
En later als ze groter is, dan wil de dochter misschien zelf wel kleren maken!

1 opmerking:

  1. Hoi, wat een mooie pop heb je gemaakt.leuk hè, een pop aankleden.veel plezier samen met je dochter. En bedankt voor je leuke mailtje op mijn blog.Groetjes,breimaan

    BeantwoordenVerwijderen