zondag 15 februari 2015

Scandinavische retro aka Alba-look-a-like

Dat ik van Scandinavische kinderkleding hou, dat had ik hier al eens uit de doeken gedaan.

Even terug ontdekte ik de blog van LaRaLil. En wat een ontdekking!
Van die mooie Alba-achtige jurkjes in tricot en boordstof. Super-comfy voor de kids, en toch leuke details om je eens helemaal uit te leven.
Mijn bestelling was dan ook snel gedaan.
Even een tipje: bestel je enkel de patronen, stuur dan even een e-mail naar de ontwerpster, ze kan deze voor veel minder verzendkosten versturen dan wat er op haar webshop staat.

En dan de stof! Bij mijn vorige bestelling van Ella&Basiel, u weet misschien nog, deze impulsieve aankoop, bestelde ik ook nog een coupon mee van een halve meter, bruin met oranje bloemen.
Erg 70's. Me like!


En hoewel grijs, groen en blauw heel erg Suze's kleuren zijn, doet bruin-oranje ook toch wel iets.


Ik ging aan de slag met het Luna-patroon.
Heel eenvoudig, goeie uitleg op de blog van LaRaLil, met foto-tutorial.


De maat kiezen vond ik wat moeilijker. Ik volgde de matentabel, maar het patroon werkt met dubbele maten. Ik was bang dat de 86-92 wat aan de korte/smalle kant ging zijn, dus koos voor de 98-104.
Die zit nu nog wat ruim, maar over 2 maanden gaat dat al weer veel beter zijn.





Het voordeel is dat de mouwboord helemaal kan opgerold worden, maar de mouwen kunnen nog een stuk langer.


De jurk zal naar het einde van de zomer dan nog wel passen.


Voor het eerst lukte het mij om knoopsgaten in tricot (boordstof) te maken. Ik had op verschillende plaatsen naar tips&trics gezocht, omdat ik dit écht niet wilde zien mislukken (zoals sommige eerdere keren wel het geval was geweest).
Wat voor mij nu heel goed werkt: soluvlies (wateroplosbaar vlieseline) - ik kreeg het om één of andere reden niet op mijn stof gestreken, dus spelde ik het goed vast - en een stuk patroonpapier onder de stof geschoven zodat de stof niet naar beneden getrokken wordt. Ik zette de druk van het naaivoetje ook een standje lager. Dat leverde mooie, stevige knoopsgaten op.



Op een mooie dag als vandaag, samen met mama en papa in het parkje gaan bellen blazen...



Daar kwamen véél mooie foto's van!


Patroon jurk: Luna van LaRaLil
Stof bloemen: Lillestoff, coupon van Ella&Basiel
Bruine stof: spons (rekbare badstof) van Fabric.com
Boordstof (bruin en gestreept) van bij Klijntje
Knoopjes van Veritas.

13 opmerkingen:

  1. Ah die mooie blauwe ogen! Het oranje staat haar fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt superschattig!
    Ik wil al een hele tijd zo'n jurkje van LaRaLil maken, heb zelfs haar uitgebreide tutorial al door Google translate gehaald ( Daar komen wat vreemde zinnen uit ;-) maar ik ben bang dat ik niet uit het patroon kom, vanwege de 'Deensheid' van het geheel.
    Had jij moeite met het patroon of wees het zichzelf?
    De naai-tutorial op zich is zo uitgebreid dat het in elkaar zetten wel moet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had voorheen al met Deense patronen gewerkt, dus ben wat vertrouwd met de terminologie. Maar ik heb de eerste keer ook gewoon elk woord door google laten vertalen om te weten wat nu juist welk deel is. Aan de vorm zie je ook wel wat. Maar als je hulp nodig hebt, geef gerust een seintje op mariepaule.gyselen@gmail.com.

      Verwijderen
  3. Leuk retrojurk, de kleuren staan haar mooi! De tips van de tricot knoopsgaten ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik ben ook blij dat ik die tricot-knoopsgaten eindelijk onder de knie heb!

      Verwijderen
  4. Hey Marie-Paule,

    Wat een leuk jurkje! Daar zal Suze gegarandeerd heel wat complimentjes over krijgen.

    Creatieve groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. superschattig ze staat gewoon met alles !

    BeantwoordenVerwijderen