donderdag 3 september 2015

When mornings get colder...

September... Ik heb iets met september.
De ochtenden zijn wat killer, een verfrissing na soms té warme zomeravonden.
De eerste schooldagen zijn spannend, de boeken ruiken nog naar nieuw.
Als kind vond ik het heerlijk om weer naar school te mogen!

September is voor mij ook een maand om de nieuwe kleren en schoenen aan te trekken die ik in de afgelopen maanden gemaakt, gekocht en verzameld heb.

Zo maakte ik voor mezelf ook wat tijd. Selfish Sewing dus.
Op de voorlaatste maandag van augustus viel de nieuwste La Maison Victor op de mat.
Als zo een nieuw magazine binnen komt, dan begint mijn ritueel. Na het plastic eraf gescheurd te hebben, ga ik er eerst door bladeren, kijken welke modellen erin staan. En mentale snapshots maken van patronen die ik zeker zie zitten, om ze in gedachten al te gaan combineren met stoffen die misschien in de kast liggen te wachten op het juiste model.
Diezelfde dag nog zal ik me aan tafel zetten met een grote mok dampende koffie of warme melk om in alle rust te gaan lezen. Maar tegen die tijd zitten er al een paar projecten in mijn hoofd.

Af en toe is er meteen een klik.
En dat had ik bij de Lora jurk.
Meer nog, de perfecte stof lag bovenop mijn stapel.
Tekenen, knippen, naaien... Het hoeft niet lang te duren!


De stof is een stevige gebreide tricot in verschillende herfsttinten.
Ik kocht deze van Deborah (Toertjes&Pateekes) maar ik kan niet meer zeggen waar ze die zelf gevonden heeft (was het nu een retro lap of van Girl Charlee?)
Een zalige, stevige stof met wat stretch. Heel makkelijk te verwerken, met genoeg zwaarte om de jurk tot haar recht te laten komen.


Het patroon voorziet 4 plooien in de rok ter hoogte van de taille, 2 nepen achteraan, en 2 nepen in het voor- en achterlijfje. Er zijn ook 2 borstnepen.

Voor wie twijfelt of plooien een buikje gaan accentueren, oordeelt u zelf maar (en geloof me, ik heb een buik onder die jurk).


De jurk loopt smaller naar onder toe, wat het elegant maakt.
De stof heeft dus genoeg stretch nodig om gemakkelijk te kunnen lopen, er is nl. geen split voorzien.


Er zijn 2 zijzakken, die ik hier een accent gaf door de slechte kant van de stof te laten komen piepen.
Het doorbreekt het geheel, vind ik.


Toevallig had ik nog dezelfde kleur panty's in de kast liggen.
En omdat een de jurk een hoger gesloten halslijn heeft, en een boezem daardoor net wat zwaarder kan lijken, deed ik de truc met de lange halsketting, die een V-lijn creëert.
Ik heb misschien wat teveel naar styling programma's gekeken...


Voor deze jurk hoefde ik geen enkele aanpassing te doen. Ik heb dan wel een grote maat, maar verder ben ik gezegend met een goed geproportioneerd lichaam. Mijn maten vallen pal op de matentabel, zelfs mijn lichaamslengte. Hoe gemiddeld kan je zijn!


Anyway, de jurk zit zalig! 
Vindt u dat ze het komende seizoen uit de kast mag komen?


Jurk: Patroon: Lora Jurk uit La Maison Victor Sept-Okt 2015
Jurk: Stof: Gebreide tricot - stevig met lichte stretch
Foto's: gemaakt door een goeie vriendin - merci, An!!

43 opmerkingen:

  1. Prachtig! Ik had niet meteen een klik met deze jurk, maar nu ik jouw versie zie, denk ik echt WAUW!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Ze staat hier ook op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb sinds vandaag pas die LMV in handen en die kwam ook meteen op mijn lijstje. Het stofje ervoor moet ik nog uitzoeken. Jouw versie is echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi! Hij is niet op mijn, peervormige, lijf gesneden, maar oh wat staat hij jou goed! Mooier dan in de LMV zelf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, denk dat deze eerder voor de zandlopers (of cello in mijn geval) is. Maar bedankt voor het compliment!

      Verwijderen
  5. Wauw!!! Super mooi!! Ik moet de LMV nog gaan halen en nu ik dit zie moet ik dat morgen al effe doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Ik vond de jurk ook meteen mooi... Maar er stond dat het net de heupen accentueert en dzt is iets dat ik nu net niet nodig heb! Dus twijfel ik ... Maar jouw versie: wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook heupen, maar verder zijn mijn schouders even breed dus als dat bij jou ook het geval is, zou ik niet twijfelen!

      Verwijderen
  7. Wat mij betreft moet de jurk gewoon de binnenkant van de kast niet zien, hij is perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mij betreft moet de jurk gewoon de binnenkant van de kast niet zien, hij is perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mij betreft moet de jurk gewoon de binnenkant van de kast niet zien, hij is perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg knap! Ik ga mijn LMV er eens opnieuw bijnemen nu! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij showt ze inderdaad veel heter (woehaha, typfoutje die ik laat staan maar ik bedoelde beter) dan in de LMV! Heel mooi, ik was er ook niet zeker van met al dat volume aan mn lijf maar zie s hoe mooi! Doorsturen naar LMV zeg ik u! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, leuke verspreking ;) Ik heb de foto doorgestuurd op jouw aanraden!

      Verwijderen
  12. Knap! Die staat ook op mijn mentale verlanglijstje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij mag nog meer naar stylingshows kijken, het plaatje klopt hé le maal :-D!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Staat je super!
    Ik kocht de LVM net vanmorgen en had nog geen tijd om erin te kijken. Jij doet me al zin krijgen om vanavond op het gemak eens te bladeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh schitterend! Ik zag hem ook staan en maakte ene mentale notie, fijn om te zien dat ik hem echt moet naaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi! Volgens mij gaat die veel gedragen worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi! En die accentkleur maakt het helemaal af... nu ik jouw versie zie denk ik dat ik me die LMV ook ga aanschaffen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amai schoon hoor!!
    Model staat jou echt perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw, die staat jo echt super mooi! Leuk model, prachtig stofje en toffe kleuren! Fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. DIE ZAKKEN, mijn bekkie botst op mijn toetsenbord: machtig schoon gedaan!!! hele leuke kleuren. dit wordt een doordragertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig: het plaatje klopt.
    Wat die ketting betreft: jij kijkt net genoeg naar stylingprogramma's om te onthouden wat werkt en niet te overdrijven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. In LMV viel ik niet direct voor deze, maar jouw versie is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ze mag absoluut uit de kast komen! Ze is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super mooi! Staat hier ook nog op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gisteren samen met een vriendin nog eens door de nieuwe LMV gekeken, waar ik al verschillende dingen uit wilde maken. Over deze jurk twijfelde we... het leek ons wel iets, maar met het model in het zwart was het toch niet helemaal goed te zien of ie leuk valt... ja dus!!! Je staat er echt heel mooi mee!

    Ook prima stofkeuze en goed idee om de zakken zo te doen, geeft de jurk een leuk detail! Ik ben fan!

    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een schot in de roos! Heel knap Marie-Paule!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig! Ik noteerde die jurk ook meteen op het lijstje... Ik ben ook helemaal weg van die stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ja dit moet uit de kast komen en misschien er ook niet in geraken :-)
    een heel mooike, ik ga bij de zus het patroon pikken denk ik
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Die jurk flatteert je echt, veel dragen zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen