maandag 23 november 2015

Sew-it-Up: Life is too short to wear boring clothes (Thema 5: Eigen stijl)

De laatste ronde is aangebroken.

De opdracht luidde:

“Eigen Stijl: een driedelige outfit
Maak een outfit die uit minstens drie delen bestaat (accessoires tellen mee) die je persoonlijke stijl uitdrukt.Beoordeling op afwerking, originaliteit, pasvorm.”


Kort gezegd: Doe je ding!

Trouwe volgers zullen het wel weten, mijn ding, dat is retro. Mijn inspiratie zoek ik in de jaren '50, '60, '70... Met een beetje hedendaagse mix geeft dat dan wat ik graag zie en draag.
Het is kleurrijk, comfortabel maar toch vrouwelijk, een beetje eigenwijs, expressief, alternatief, urban en vooral mezelf.

Voor deze opdracht ging ik naar de jaren '70.
Wie ook die tijd heeft meegemaakt, zeker als kind, herinnert zich waarschijnlijk nog wel het typische interieur. Ronde vormen (de lampen, de tafel, de bijzetel, de salontafel...) en felle kleuren als oranje en groen gecombineerd met bruin.
Dit wilde ik laten terug komen in mijn kleding.


Als eerste maakte ik de Nina-broekrok van Compagnie M.
Ik gebruikte een wollen stof met stretch die ik kocht op de stockverkoop van Strass. Een hele mooie, zachte en warme stof, uitermate geschikt voor een broekrok.
Ik voerde wel een aantal aanpassingen door. Zo maakte ik de broekrok langer en versmalde ik de pijpen naar onder toe.



Verder maakte ik het patroon met de steekzakken en de gulp met rits en lange tailleband.
Ik naaide 1 grote knoop op de tailleband ipv de voorgeschreven 2 knopen.


Aanvankelijk wilde ik deze broekrok combineren met de Hope Cardigan uit de La Maison Victor. Maar de coupon die ik kocht in Den Boom in Lier was niet groot genoeg.
Plan B dus.
In de nieuwste La Maison Victor staat de Naomi Cardigan


Ook hier een paar kleine aanpassingen.


Ik verkortte de mouwen en knipte een grote strook bruine boordstof om de mouwen iets meer te laten aansluiten. Het geeft ook weer een '70 touch, vind ik.



Ipv drukknopen, maakte ik knoopsgaten en naaide ik vintage knoopjes op de cardigan. Ze hebben een afgeronde vorm en het zou me niet verbazen als ze uit de jaren '70 komen. Ik kocht ze bij de Blender Vintage Shop.


Aangezien de opdracht vroeg om een 3-delige outfit, moest ik nog iets verzinnen voor onder de cardigan. Aanvankelijk wilde ik een blouse maken. Ik had het patroon uitgezocht, eentje uit de eindejaars Burda van 2 jaar geleden, en de stof lag erbij. Zelfs 2 verschillende stoffen. Een katoen van Soft Cactus met oranje dat ik kocht in Kapellen, en een gebroken witte stof met reliëf die ik nog later vond bij Bobby Sewing. Ik bleef twijfelen over welke stof ik zou gebruiken. En ik stelde het maken van die blouse ook altijd maar uit.
En toen ging het licht branden. Eigen stijl, schreven ze toch. En eigenlijk is zo een blouse niet echt mijn ding. Ik grijp er wel vaak naar, koop het af en toe, maar het blijft altijd maar weer in de kast liggen. Nee, de hele winter door draag ik rolkraag pulls, die heb ik letterlijk in alle kleuren.
Dus werden de plannen last minute nog gewijzigd.


Ik ging voor de Julia sweater van Compagnie M. 
Gewapend met mijn eerder gemaakte cardigan zocht en vond ik de juiste kleur tricot bij Infinity Stoffen in Antwerpen (Abdijstraat). 
Aangezien de cardigan al kleurrijk genoeg is, werd deze gewoon uni, boorden met dezelfde stof dus.


En de kraag tekende ik op basis van de halsboord van de Julia, maar die maakte ik net wat breder en veel hoger om een grote rolkraag te creëren. 
Bij een volgende versie ga ik zelfs nog veel hoger gaan om echt een doorvallende rolkraag te krijgen.

Alles samen zou dat dus mijn eigen stijl goed moeten weergeven.







Cardigan: patroon: Naomi cardigan La Maison Victor nov-dec 2015 / stof: coupon van Den Boom in Lier
Rolkraag pull: patroon: aangepaste Julia Sweater / stof: katoenen tricot Infinity Stoffen Abdijstraat
Broekrok: patroon: aangepaste Nina broekrok / stof: Strass
Fotograaf: An De Wiest

Verdien ik uw stem? Klik dan snel door naar Sew It up.
Bedankt!

10 opmerkingen:

  1. Geweldig! Heerlijk om zo'n echt eigen stijl te zien. Stijlvol en zo te zien zeer comfortabel. Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gestemd!! Helemaal fan van je kkeurencombinatie! En ik vind jou outfit de meest originele van de groep!
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dik fan hier! Heerlijk om zo'n originele eigen stijl te zien. Echt goed gedaan! En met die leus bovenaan tover je een dikke grijns op mijn gezicht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent geslaagd in jouw missie Marie-Paule ! Mooi gecombineerd allemaal !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een broekrok, ik blijf eraan twijfelen, maar dat zal meer aan de herinneringen liggen dan aan het kledingstuk zelf. Je vestje vind ik gewoon prachtig. Mooi gecombineerd met de rest, het perfecte kleurenpallet. Mijn stem krijg je.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap!!! De combinatie is helemaal geslaagd en het staat je goed! Leuk je dankzij de wedstrijd te leren kennen en zeker benieuwd naar meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gestemd :-)! Knappe outfit! En ook mijn favoriete '70 kleuren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw seg! Hoe komt het dat ik deze outfit heb gemist!

    BeantwoordenVerwijderen