donderdag 30 juni 2016

She's just a summer kind of girl

Mijn laatste project in de les 'patroontekenen voor kinderen' moest een jas zijn.
De kers op de taart, alle toeters en bellen erbij, een jas met voering en beleg en paspelzakken...
Het zou een zomerjas worden.
Je hoopt altijd dat je geen jas zal nodig hebben in de zomer, maar als ik naar buiten kijk en de regen zie stromen, en mijn koude voeten probeer te warmen, ben ik blij dat ik toch een jas voor mijn dochter gemaakt heb.

Jassen, ik vind het moeilijk om mijn smaak daarin te vinden. Tot de dag dat we ons patroon moesten tekenen, had ik nog geen compleet beeld in mijn hoofd. Dus ik ging aan het schetsen met behulp van Pinterest... Een beetje inspiratie van die, wat van een andere... En zo kwam ik tot mijn ontwerp.


Het werd een halflange jas, die sluit met een rits (bedekt met een ritsflap die sluit met drukknopen). 


Het voorpand deelde ik in 2 om een paspel te kunnen naaien.
Die paspel loopt door naar de rug.
Daar maakte ik een stolpplooi voor extra bewegingsruimte.


Aan de mouwen naaide ik nog een kleine versiering, een flapje met knoop in contrasterende stof.
En bovenaan de stolpplooi op de rug kwam nog een klein strikje.


Verder kreeg de jas een Claudine kraagje (die ik achteraf gezien wat meer had moeten verstevigen).
Ik deed mijn best om de tekening van de voorpanden te laten doorlopen.
Maar mijn lap stof was niet zo groot, dus het was puzzelen.


De stof vind ik een pareltje. Ik kocht die van An van de Paspelpoezen om De Stoffenmadam te sponsoren na die verschrikkelijke brand in januari.
Het is een drukke stof, en voor een jas is dat een gewaagde keuze.
Toen ik ermee bezig was (en ik deed er enkele weken over omdat ik het alleen in de les naaide), was ik naar het einde toe minder enthousiast over deze creatie.
Je kan dat zo hebben, als je er lang mee bezig geweest bent, en je ziet het dan op de paspop hangen...
Voor mij was het een 'hmmmm, ik weet het niet'.

Maar toen zag ik mijn dochter in haar jas, en ik was op slag weer verkocht!


De paspelzakken (of insteekzakken), die hebben wat moeite gekost. 
Een hele les werkte ik eraan om ze goed te krijgen.
Uiteindelijk zijn ze een blikvanger geworden. 
Ik voegde nog wat extra schattigheid toe met 2 kleine rode strikjes.


De voering dan.
Ik tekende een beleg voor de nek aan het rugpand. De voering is sweaterstof. Achteraan maakte ik een bewegingsplooi in het bovenstuk en een stolpplooi in het onderstuk.
Ik tekende ook beleg voor de voorpanden en naaide de voering eraan.
De voering van de mouwen is een Venezia opdat de mouwen niet zouden stroppen bij het aantrekken.


Een hele ervaring, zo een jas op maat tekenen.
In september ga ik verder met patroontekenen voor kinderen.
Het plan is om te starten met een winterjas. 
Met deze zomerjas heb ik veel geleerd!







Jas: 
patroon: zelf op maat getekend / 
buitenstof: van An Van Dessel / 
voering: sweaterstof en voering voor de mouwen van De Stoffenmadam

15 opmerkingen:

  1. Wauw, knap! Maakte je de stof waterafstotend, of is het gewoon (canvas)katoen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik maakte ze niet waterdicht. Het is geen regenjas. Als het regent, lopen wij onder de paraplu ;)

      Verwijderen
  2. W.A.U.W wat een knappe jas. Het ziet er niet eenvoudig uit. Dat heb jij prachig gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! Ze staat er inderdaad zeer mooi mee! Ik vind een gewaagde drukke buitenstof een zeer goede keuze, als ik de mijne nu ook maar eens geblogd krijg 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wow zeg, ik ben onder de indruk!!! ik vind het echt een pareltje!! zoooo schoon!!!en echt knappe details, met een perfecte afwerking! sjiek sjiek sjiek!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zeg! En die kleine meid van jou is toch zo schattig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, zelfgetekend, echt knap! Ze staat er mega schattig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, zo mooi! Knap gedaan, van tekenen tot uitvoering!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent toch met grootste onderscheiding geslaagd :)
    Ik vind het strikje zo'n schattig detail
    en dochterlief straalt!
    Knap gedaan.
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg knap gedaan! Ik hou wel van niet evidente stofkeuzes, met glans geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. echt leuk! En een kledingstuk dat ze nu echt kan gebruiken helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, ziet er fantastisch uit! Ze staat er ook weer heerlijk mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat heb je weer mooi voor mekaar! Wat knap zeg!

    BeantwoordenVerwijderen